Interview: Ronald Paul, COO Port of Rotterdam

Ronald Paul is voorzitter van de Policy Board van Cruise Port Rotterdam en in die hoedanigheid staat hij de directie van Cruise Port met raad en daad bij in het te voeren beleid. “Want dit is de rol van de Policy Board die verder bestaat uit onafhankelijke en voor bepaalde tijd benoemde leden uit verscheidene sectoren in Rotterdam”, zo verklaart Paul.

Inmiddels weten we dat aan milieu heel hard wordt gewerkt, zowel door rederijen als door Port of Rotterdam…

“Jazeker!”, bevestigt Ronald Paul, “een zeer belangrijk onderdeel is investeringen in kwaliteit en milieu van de mondiale cruise industrie, zoals LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof en anderzijds waterhuishouding, vuilverbranding enzovoort aan boord. En Rotterdam wil als wereldhaven en Europa’s grootste haven een schone en duurzame haven zijn. Vandaag de dag zijn de nieuwe en grote cruiseschepen als het gaat om uitstoot en afvalverwerking te vergelijken met de meest duurzame  dorpsgemeenschappen van ons land.”

De cruisemarkt groeit tegenwoordig heel hard nietwaar?

Paul: “Maar die groei wordt niet bepaald door de cruise-industrie doch met name door de scheepswerven. Als deze laatste een grotere bouwcapaciteit zouden hebben, groeit de markt veel harder. De komende vijf jaar zijn alle cruise-scheepswerven volgeboekt. Want cruise is helemaal “in”, vooral cruises in Azië en Amerika. De cruises naar Noordwest-Europa trekken ook flink aan. Fjordencruises en bijvoorbeeld stedencruises waar onze stad Rotterdam van profiteert. Rotterdam staat de laatste jaren steeds meer in de belangstelling.”   

Maar Rotterdam ontvangt niet alleen de nieuwste, modernste, dus schoonste schepen toch?

“Inderdaad we ontvangen ook wat kleinere en oudere schepen en die zijn vrijwel allemaal gerenoveerd en gemoderniseerd. Want de Rotterdamse haven mag je uitsluitend binnenvaren op laagzwavelige brandstof en schoner. Vanaf volgend jaar varen steeds meer schepen op LNG en nu al worden schepen aan de kade voorzien van LNG als interne brandstof, dus voor de interne huishouding zeg maar. In energietransitie willen we voorop lopen en dat is de voorwaarde voor cruise in the city, de schepen in hartje stad.”

Wat doet cruise voor de regionale economie?

“Veel! En alles bij elkaar omarmen we als wereldhaven cruise heel graag!”

DutchEnglishChinese (Simplified)FrenchGermanSpanish