
31 Maart was Cruise Port Rotterdam helemaal gereed om cruiseschepen walstroom aan te bieden
Arjan van der Linde is lid van het Executive team (3) van Cruise Port Rotterdam. In 2013 kwam hij als beheerder gebouw & facilitaire logistiek bij CPR werken. Hier werd hij getraind om o.a. schepen af te meren, leerde de gangway te bedienen en werd vervolgens ook PFSO (Port Facility Security Officer). Daarna is hij Terminal Manager geworden en nu ook Shore Power Manager…
Dat is best wel veel…
‘Natuurlijk!’, lacht Arjan, ‘…maar goed te doen met ons team. Ik noem de geweldige hulp en bijstand van mijn collega’s in het team en daar behoren ook onze Cruise Port Captains toe. Dit laatste is een speciaal getraind, vast cruise team van de KRVE (Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht) in unieke samenwerking met/voor Cruise Port Rotterdam. Zij leiden mede de cruiseschepen naar de kade, helpen bij het aanmeren, het aansluiten op de boardingbridge, orkestreren de logistiek op de kade, bewaken de veiligheid en zijn tevens PFSP. Kortom, een geweldige en unieke samenwerking waardoor dat ‘best wel veel’ heel goed te doen is …’ (tk)
‘Walstroom betekent hier: aansluiten op groene stroom’
Wat is nu precies de “logistiek” in de terminal en op de kade?
‘In feite betreft het de hele operatie van het van boord en aan boord gaan van passagiers, koffers, bevoorrading. Techniek, mensen, veiligheid… en dit laatste is daarbij uiteraard één van de belangrijkste factoren. Ik noem ook Eric Bell en Ricardo Moret mijn rechter & linkerhand in de facilitaire logistiek. Verder ben ik ‘person in charge’ voor de walstroom-aansluiting, Wal E. Zoals gezegd 31 maart dit jaar officieel in gebruik gesteld en cruiseschepen kunnen dus -na een veiligheidsprocedure- aansluiten op walstroom en gebruiken dan geen generatoren. Nota bene: walstroom betekent hier aan de Rotterdamse kade aansluiten op groene stroom, dus mede wind- en zonne-energie.
’ De walstroom “stekker” is best een fiks apparaat dat op de kade staat?
‘Valt mee hoor, Wal E is heel flexibel en is eigenlijk een “verlengsnoer”. In de 230 meter lange goot, die parallel loopt met de kade, zit een verrijdbaar stopcontact. Je rijdt Wal E (“Wally”) zodoende makkelijk heen en weer. Daarbij, waar de aansluiting zit bij het cruiseschip maakt niks uit, het aansluiten kan altijd en gaat heel vlot. Onze Walstroom kabelgoot & wagen oplossing – “The Rotterdam Model” genoemd – wordt inmiddels gekopieerd naar vele grote havens zoals Sidney, Kopenhagen en Barcelona!’
(Foto’s: Arjan en Arjan bij Wal E)


