Duurzaamheid

De cruise industrie is een voorloper op het gebied van duurzaamheid en milieu. Al jaar en dag ontwikkelt de industrie zich gestaag en blijft het dat doen om haar duurzaamheidsdoelen te bereiken.

Sinds 2015 is het wettelijk verplicht om op de Noordzee en Baltische zee op laagzwavelige diesel te varen (0,1% uitstoot). Indien schepen zich hier niet aan houden volgen enorme boetes en mogen zij een haven (ook Rotterdam) überhaupt niet binnen. Daarnaast zijn er aan boord zaken zoals LED verlichting (85% reductie van energieverbruik), batterijtechnologie, gebruik van Liquified Natural Gas (CO2 reductie van 20%), purificatiesysteem voor verwerking van grijs water (wasbak en douche), hier worden onder andere decks mee schoongemaakt. Jet streams, microscopische bubbels waarop gevaren wordt, minder frictie en hierdoor minder energie/brandstof verbruik.

Door de blijvende ontwikkelingen en implementatie van nieuwe technologieën is elke nieuwe klasse cruiseschip 20% meer efficiënt dan de vorige. Daarnaast werkt de industrie hard aan de implementatie van steeds schonere brandstoffen.

Havenbedrijf Rotterdam, Gemeente Rotterdam en Cruise Port Rotterdam werken hard aan de ontwikkeling van een walstroomaansluiting aan de Holland Amerikakade.

Lees hier meer over walstroom.

Duurzaamheid Rapporten

Carnival Corporation (2023)

Royal Caribbean (2022)

Norwegian Cruise Lines Holding (2022)

MSC Cruises (2022)

© Cruiseport Rotterdam