Interview: Arjan van Gils, wethouder Haven van Rotterdam

Nederland, Rotterdam, 30/07/2019 Portret Wethouder Arjan van Gils van financiën, organisatie, haven en grote projecten. foto Jan de Groen

Arjan van Gils, wethouder Haven van Rotterdam, die voorts ook financiën, organisatie en grote stadsprojecten in zijn portefeuille heeft.

(intro) Cruise Port Rotterdam is blij dat er walstroom zal komen begin 2024. Belangrijk besluit onder bezieling van wethouder Van Gils. De ambitie is om walstroom zo snel als mogelijk gerealiseerd te krijgen. ‘We zijn als gemeente in de afrondende fase van het aanwijzen van de locatie voor de walstroominstallatie en werken samen met Havenbedrijf Rotterdam, Stedin én CPR aan het ontwerp’, zo zegt de wethouder.

Walstroom waar de haven het city centre ontmoet is mooi, kunt u iets meer vertellen over achtergrond cq. visie?

‘De realisatie van walstroom voor cruiseschepen sluit naadloos aan bij de walstroomstrategie, die in oktober 2020 is vastgesteld door het stadsbestuur. Gemeente Rotterdam gelooft in het zichtbaar maken van de havenactiviteiten in de stad om de identiteit als havenstad levendig te houden. Wat dat betreft mogen we van geluk spreken dat de cruiseschepen kunnen aanmeren op deze iconische locatie in het centrum. Tegelijkertijd sluiten we onze ogen niet voor de effecten van cruiseschepen op het leefgebied van centrumbewoners. Met walstroom kunnen cruiseschepen op deze locatie aanmeren en dan geheel zonder CO2-uitstoot.’

Hoe kijkt u naar de almaar schoner wordende cruiseschepen en… de toekomst van cruise in de stad?

‘De verschoning van cruiseschepen is al langer gaande en de sector vormt daarmee één van de meest vooruitstrevende scheepssegmenten. Tegelijkertijd merkten we voor de coronacrisis in Rotterdam dat er toen ook nog een aantal oudere schepen in omloop was met minder moderne technieken aan boord. We zijn er van overtuigd dat Rotterdam in de toekomst te boek zal staan als Green Cruise City, waar schepen tijdens het varen door de stad gebruik kunnen maken van de schoonste technieken. Zo kunnen toeristen genieten van onze stad en omgeving, terwijl bewoners genieten van het prachtige aanblik van de schepen.’

Verbintenis HAL met Rotterdam/Nederland, 148 jaar geleden opgericht in Rotterdam, eerste lijndienst van Rotterdam naar New York. Nu is het Europese hoofdkantoor van HAL alweer bijna 15 jaar in Rotterdam op de Wilhelminapier. Hoe ziet wethouder deze verbintenis heden ten dage? Wat doet dit (nog) voor Rotterdam…?

‘De oorsprong en blijvende verbintenis tussen Rotterdam en HAL heeft de stad letterlijk gezicht gegeven. Met het oude hoofdkantoor, het huidige Hotel New York, hebben we nog steeds één van de meest belangrijke gebouwen in de geschiedenis van de HAL in onze stad. Recent hebben we in de stad de eerste thuiskomst van het nieuwe Ms Rotterdam gehad en met Mai Elmar - directeur van Cruise Port Rotterdam - hebben we tevens de “Madrina” van dit nieuwe vlaggenschip in huis. De HAL is één van de rederijen die stevig inzet op verduurzaming. We hopen, zeker wanneer CPR straks walstroom aanbiedt, nog veel van de HAL-schepen in Rotterdam aan de kade en aan de stekker te hebben.’

DutchEnglishChinese (Simplified)FrenchGermanSpanish