Oog in oog met Erik van Essen

Erik van Essen, nieuwe directeur Rotterdam Partners

Als belangrijkste partner-organisatie van Rotterdam beheert Rotterdam Partners de citymarketing die zij ook uitvoert. Hierdoor verwelkomt de stad jaarlijks gemiddeld 50 nieuwe bedrijven, 30 zakenconferenties en 1 miljoen dagjesmensen. Zo draagt Rotterdam Partners bij aan een aantrekkelijk ondernemersklimaat maar ook aan een leefbare en bruisende stad voor Rotterdammers.

Erik van Essen trad 1 maart jl. aan als de nieuwe algemeen directeur van Rotterdam Partners. Van Essen heeft jarenlange ervaring als directeur in zowel het bedrijfsleven als de publiek-private sector. Hij was werkzaam als Regio Directeur bij vervoersbedrijf Connexxion. Daarvoor werkte hij onder meer bij P&O Ferries, Center Parcs en Landal GreenParks. Van Essen is een geboren Rotterdammer.

Rotterdam kent zeven mooie centra (o.m. het stadscentrum, de Oude Haven, Kop van Zuid, Zuidplein, Delfshaven) en meer attractieve stadskernen. Wat voor mogelijkheden zijn er om deze gebieden nog méér in het zonnetje te zetten? 

‘Rotterdam is een populaire bestemming om te bezoeken. We ontvingen als stad vorig jaar 1.496.000 miljoen hotelgasten waarvan meer dan de helft uit het buitenland. Deze veelal Duitse, Belgische en Britse gasten proberen we samen met onze partners in de stad zo goed mogelijk te informeren en inspireren om zo veel mogelijk bezienswaardige plekken in de stad te ontdekken. De gastvrije ontvangst van bezoekers is een gezamenlijke opgave. Daarom zitten wij als Rotterdam Partners in het Platform Gastvrij waarin we samen met onder meer de Gemeente Rotterdam, Cruise Port Rotterdam, het Openbaar Vervoer, Rotterdam Festivals, Rotterdam The Hague Airport en ondernemers van Rotterdam Centrum een visie op de gastvrije ontvangst van bezoekers hebben vastgesteld, die wij met gezamenlijke krachten uitvoeren. Op de stadsplattegrond die we voor bezoekers maken, nemen we al jaren zo veel mogelijk wijken en plekken mee. Ook met de Rotterdam City Card voor bezoekers laten we het mooie aanbod in de hele stad zien. Met onze social media kanalen en de  bezoekerswebsite www.rotterdam.info tonen we dit uiteraard ook.’

Rotterdam is een mooie, robuuste en gastvrije stad. Daar hoort goede bereikbaarheid bij. Hoe ziet u dit met huidige wegwerkzaamheden en groot onderhoud? 

‘Uit onze gesprekken met de internationale bedrijven die wij hebben geholpen om zich in Rotterdam te vestigen kregen we ook afgelopen jaar te horen dat ze erg tevreden zijn met het Openbaar Vervoer in en rondom de stad. Veel medewerkers zijn afhankelijk van trein, metro en bus voor het woon-werk verkeer. Ook veel van onze internationale bezoekers komen via Openbaar Vervoer. Het wegennet in de regio Rotterdam behoort tot de drukste netwerken van Nederland. Onderhoudsprojecten zijn uiteraard nodig om ook de bereikbaarheid van de regio in de toekomst te waarborgen. Intussen blijft de stad per trein en luchthaven goed bereikbaar.’

U staat bekend om het belang van samenwerken voor te staan en te onderstrepen. Hoe gaat u dit aanpakken met Rotterdam op bijvoorbeeld stedelijk, regionaal en (inter)nationaal niveau? 

‘Wij geloven inderdaad in de kracht van samenwerken. Ik ben nu bijna twee maanden directeur van Rotterdam Partners en heb heel veel kennismakingsgesprekken al gevoerd. Daarin is me al snel duidelijk geworden hoe sterk het Rotterdamse netwerk is en hoe iedereen zich inzet om samenwerking te zoeken. Rotterdam Partners heeft een partnernetwerk Connect to Rotterdam & Partners waarin we ondernemers met elkaar verbinden en waarmee we samen optrekken in de promotie en acquisitie van de stad. Het is een voor ons een enorm belangrijk netwerk, want we hebben de ondernemers in de stad echt nodig om Rotterdam internationaal verder te promoten. Maar zeker óók om al de bezoekers die eenmaal hier komen – of het nu voor een congres of een weekendje weg is – als stad goed te ontvangen. Dus die samenwerking is voor mij een belangrijk speerpunt.

Nationaal en internationaal zijn we actief en aangesloten bij verschillende netwerkorganisaties om de zichtbaarheid van de stad en onze partners te vergroten’, besluit Erik van Essen, ‘…èn uiteraard  kennis op te doen die we vervolgens weer kunnen delen met ons partnernetwerk. Ik kijk er enorm naar uit om de sterke samenwerking die er al met Rotterdam Partners in de stad is, nog verder uit te breiden, zodat we gezamenlijk de stad nog leefbaarder en levendiger, en daardoor nog aantrekkelijker maken!’